Kombucha

 

Kombucha består af den fermenterede te, man får ved at lade en SCOBY “spise” sukkeret i en – oftest sort – te man brygger. At fermentere noget, betyder at lade noget gære, for derpå at opnå et stadie mellem råt og tilberedt, med en masse gode bakterier: probiotika. Kombucha bidrager til de gode bakterier og svampe i kroppen, den er det vi kalder en probiotisk drik. Den har en udrensende effekt blandt mange andre. Drikken bliver let boblende og som en slags “sund sodavand”, da sukkeret vil være fortæret men drikken stadig sød. 

KOMBUCHA


(Hvis du har en stor scoby, så kan du sagtens fordoble mængderne.)

En lille SCOBY + 200 ml væske (kombucha)

En stor glasbeholder, hvor låget ikke er tætsluttet.

Ca. 200 gr Sukker

Ca. 1 spsk sort te (vigtigt at den ikke indeholder essentielle olier). Grøn te kan også bruges.

Ikke-metallisk røreske (SCOBY kan ikke tåle metal).

Omkring 2 liter kogende vand til te.

Patentflasker

Evt. et stykke stof eller visketrykke. (+ elastikker eller snor)

1: Kog 500-1000ml vand til teen og lad trække 10-15 min, bland med sukker, resten af vandet og lad derefter afkøle helt.

2: I mellemtiden placerer du din SCOBY + væske i en beholder og efterfølgende teen.

3: Sæt låget løst på eller brug et viskestykke og bind fast omkring åbningen. Det er vigtigt der er lukket til, da bananfluer ikke skal kunne komme ind.

4: Du skal lade kombuchaen stå ude af direkte sol og i stuetemperatur. Alt efter hvor varmt der er, vil svampen fermentere. I temperaturer mellem 20-25 grader tager det normalt 14-21 dage at fermentere. Højere temperaturer giver kortere tid. Men du kan smage på kombuchaen efter 1 uge, så du kan danne sig et indtryk af hvor længe det skal have endnu. Kombuchaen skal smage surt og sødt på samme tid, det vil også boble let. 4A: Du kan se om svampen er levedygtig, hvis den flyder i toppen af væsken eller danner gærtråde efter sig. Det er normalt.

5: Når kombuchaen har en fin smagsnuance, kan du hælde den på flasker, stille i køleskabet og nyde den som den er. Husk at lade nogle dl blive tilbage til næste bryg. På dette tidspunkt har din scoby måske endda produceret endnu en scoby i toppen af glasset. Det er meget vigtigt at du husker at lettet trykket på flaskerne, hver dag, da de ellers kan eksplodere…. Eller du kan gå til anden fermenteringsdel:

6: Bland din kombucha med frisk frugt, friskpresset juice eller lign., stil til yderliger fermentering i en dag eller to og stil derefter på køl og drik. Det er vigtigt du husker at lette trykket på flaskerne, da gæringen skaber tryk.

7: Start forfra med SCOBY, kombucha og en ny omgang te.

Eddike+

Ved at lade en SCOBY ligge i tebryggen i meget lang tid, vil teen være så syrlig og eddikeagtig at den kan bruges til det selvsamme. Det kan være ret praktisk hvis man glemmer sin kombucha i en periode. Det virker fint i mad, til rengøring eller i vaskemaskinen i stedet for skyllemiddel. Hos os, blandede jeg kombuchaeddiken med en sjat økologisk æbleeddike og det virker fint. Vi bruger det i madlavningen og i vaskemaskinen. Der er endda kommet en mini-scoby i toppen af flasken. 

Pause+

Hvis du vil holde pause, men er endt op med en masse scobys og pladsmangel, så tøv ikke. Giv gerne dine scobys væk til andre probiotiske trængende, lav dem til slik, smid dem i komposten, giv dem til dine kæledyr, naboen eller brug dem i smoothies.. Ja, sågar en ansigtsmaske. Mulighederne er virkelig mange. Personligt har jeg bare taget 8-10 SCOBY, lagt dem i kombucha og stilt dem i dvale bagerst i køleskabet, til senere brug. 

OBS: Der er nogen der oplever gener ved at drikke kombucha. Derfor er det vigtigt at starte med meget lidt – max 1 spsk – og langsomt øge indtaget, indtil du er sikker på du kan tåle det. 


Vil du vide mere?

Dyk ned i et univers+

Jeg kan virkelig anbefale bogen tarme med charme, hvis du vil vide mere om hvordan vores krop fungerer med vores tarmsystem og hvad bakterierne egentlig gør for os. Bogen er letfordøjelig og er ikke kedelig at læse, trods emnet.

Og denne kogebog fra Aarstiderne om fermentering; bogen indeholder en masse forskellige, lette opskrifter på forskellige bryg, spise, frugt og grønt.

På facebook findes den danske gruppe: Kefir og Kombucha DK

Der findes selvfølgelig mange flere bøger om emnet, men disse to kan jeg personligt anbefale.